Teatr Nowy w Zabrzu

zaprasza na spektakl wg tragikomedii Mariji Arbatowej

W DRODZE DO SIEBIE

25 kwietnia 2014
godz. 19.00
widownia kameralna

Przekład: Julita Grodek
Reżyseria i scenografia: Ireneusz Janiszewski
Asystent scenografa: Beata Hoffman
Inspicjent / Sufler: Jacek Tomaszewski

Obsada:
Tania: Kasia Łacisz-Kubacka
Jewgienij: Dariusz Czajkowski
Stefani: Dagmara Ziaja
Herbert: Marian Kierycz
Helena: Aleksandra Gajewska
Anita: Danuta Lewandowska
Badbarjar: Elie Zeitouny (gościnnie)

oraz studenci PWST W Krakowie :
Kris: Tomasz Lis
Martin: Sebastian Berg
Żaklin: Dorota Furmaniuk
Riczard: Jakub Kruczek

"W drodze do domu" / mat. Teatru Nowego w Zabrzu

"W drodze do domu" / mat. Teatru Nowego w Zabrzu

"W drodze do domu" / mat. Teatru Nowego w Zabrzu

Punktem wyjściowym tragikomedii „W drodze do siebie” autorstwa Mariji Arbatowej jest przypadkowe spotkanie w przedziale pociągu dwójki bohaterów: Tani i Jewgienija, wyjeżdżających na zachód z pobudek materialnych…

W miarę rozwoju akcji spektakl staje się opowieścią o trudnościach w międzyludzkiej komunikacji i o problemach ze znalezieniem (i zrozumieniem) samego siebie. Autorka konstruuje zaskakujące sytuacje, w zabawnych, gorzko śmiesznych dialogach drąży mentalności rozmaitych nacji. Stawia też tradycyjne u rosyjskich dramaturgów pytanie: „Jak żyć?

Marija Arbatova/Maria Arbatowa
- pisarka, dramaturg, dziennikarka, podróżniczka, polityk. Urodziła się w 1957 w obwodzie władymirskim, a od pierwszego roku życia mieszka w Moskwie. Jej ojciec był wykładowcą filozofii marksistowskiej w szkole wojskowej. Studiowała na wydziale filozoficznym Uniwersytetu w Moskwie i na wydziale dramaturgii w Instytucie Literackim im. M. Gorkiego. Równocześnie, w ramach swoich zainteresowań psychologią, dogłębnie zapoznawała się z tą dziedziną wiedzy – na kursach, seminariach itp. W latach 1991-96 kierowała klubem rehabilitacji psychologicznej kobiet. Od 1996 pracowała jako konsultant-psycholog, przede wszystkim w dziedzinie public relations (m.in. brała udział w projektowaniu i przeprowadzaniu wielu kampanii wyborczych, na różnych szczeblach, w tym – prezydenckiej kampanii wyborczej B. Jelcyna). W tym samym czasie podjęła się prowadzenia klubu (i prowadzi go po dziś dzień) „Kobiet wtrącających się do polityki”. Jest autorką 14 dramatów, które wystawiono w Rosji i zagranicą oraz 20 książek, nie licząc publikacji prasowych (przez pięć lat była publicystką w „Obszcziej gazetie”). Na podstawie jej dramatu Równanie z dwiema wiadomymi nakręcono film pełnometrażowy. Działa również w telewizji – współprowadziła talk-show „Ja sama” dla kanału TV6 w Moskwie. Aktywna również w radiu – była autorką i prowadzącą programu dedykowanemu przestrzeganiu prawa w stacji „Majak 24″. Jako polityk dwukrotnie brała udział – kandydując – raz w wyborach do Parlamentu RF, i raz na Pełnomocnika ds. Praw Człowieka. Była członkiem SPS (Związek Sił Prawicowych), a w latach 2001-2003 kierowała Partią Praw Człowieka.

„Umiem pisać prawie wszystko: wiersze, dramaty, prozę, scenariusze filmowe, artykuły i programy prezydenckie. Pierwszy artykuł napisałam, kiedy byłam już „prawdziwym dramatopisarzem”, kiedy moich synów chciano usunąć ze szkoły za próbę obrony poczucia własnej godności. Miałam szczęście, bo zwrócili na mnie uwagę: Aleksander Jeromienko nauczył mnie pisać wiersze, Arseniusz Tarkowski – nie pisać, Jegor Jakowlew zmusił mnie do pisania publicystyki, a Galina Starowojtowa – kandydowania do Parlamentu.” M.Arbatowa

Ireneusz Janiszewski (1975)
Studiował reżyserię w PWST w Krakowie, kulturoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz zarządzanie kulturą na Uniwersytecie Łódzkim. Wielokrotnie współpracował jako asystent reżysera z Krystianem Lupą oraz Mikołajem Grabowskim. Realizował spektakle w Krakowie (Śluby panieńskie Fredry, prezentowane na 27 Konfrontacjach w Opolu), Tarnowie (Antygona Sofoklesa), Katowicach (Matka Witkacego), Radomiu (Punkiet Wróblewskiego (nagrodzony w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej), oraz w Warszawie. Ostatnie przedstawienia przygotował w Łodzi (Choroba Młodości, Metoda Gronholm, Na dnie zrealizowane w Teatrze Nowym; Na końcu tęczy w Teatrze Muzycznym) i Szczecinie (Peer Gynt, Curikow w Teatrze Polskim). Wykładał w Akademii Humanistyczno – Ekonomicznej w Łodzi oraz prowadził teatralne projekty edukacyjne. W Teatrze Nowym w Łodzi był kierownikiem Działu Wydarzeń Okołoteatralnych oraz współpracował ze Sceną Młodych. Pełnił funkcję dyrektora Teatru Praga w sezonie 2010/2011. Członek Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów. Publikował na portalu Instytutu Teatralnego e-teatr, w Liberte oraz w Notatniku Teatralnym.

Prawa Autorskie: Agencja ADIT Elżbieta Manthey

___

mat. nadesłany
źródło: www.teatrzabrze.pl