W maju miłośnicy teatru i literatury rosyjskiej – zarówno klasycznej, jak i współczesnej – będą mieli okazję obejrzeć aż trzy wyjątkowe premiery. O pierwszej z nich, spektaklu Starucha (wg tekstów Daniła Charmsa), możecie przeczytać na stronie Rosyjskiej Ruletki. Spektakl prapremierowy już 5 maja w Lublinie!
Starucha Daniła Charmsa w Warszawie i Lublinie
Natomiast już 15 maja na scenie Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku odbędzie się premiera Ożenku Mikołaja Gogola w reżyserii Piotra Dąbrowskiego. To jedna z najznakomitszych komedii zaliczanych do kanonu literatury światowej i, obok Martwych dusz i Rewizora, najpopularniejsze i najchętniej wystawiane dzieło rosyjskiego klasyka. Białostocki Ożenek jest drugą – po marcowej szczecińskiej premierze w Teatrze Współczesnym – realizacją teatralną, wystawianą w tym roku. W rolach głównych zobaczymy: Danutę Bach (Agafia Tichonowna), Krystynę Kacprowicz-Sokołowską (Arina Pantelejmonowna), Aleksandrę Maj (Fiokła Iwanowna), Piotra Półtoraka (Podkolesin), Wojciecha Wysockiego (Koczkariow), Franciszka Utko (Stiepan), Marka Tyszkiewicza (Jajecznica), Sławomira Popławskiego (Anuczkin), Tadeusza Sokołowskiego (Starikow), Macieja Radziwanowskiego (Żewakin), Monikę Zaborską-Wróblewską (Duniaszka I), Agnieszkę Możejko-Szekowską (Duniaszka). Autorem scenografii jest Katarzyna Gabart, muzykę skomponował Jerzy Chruściński.
Ciekawie zapowiada się również zaplanowana na 20 maja premiera spektaklu Udając ofiarę wybitnych, współczesnych dramaturgów rosyjskich – Braci Presniakowów – w krakowskim Teatrze Ludowym. Reżyserii podjął się Andrzej Bubień – główny reżyser petersburskiego Teatru Satyry na Wasiljewskiej. Realizował m.in. sztuki Czechowa, Brechta, Becketta i adaptacje Dostojewskiego. Jego spektakl Oblom-off, na motywach sztuki Michaiła Ugarowa, został nagrodzony na Węgrzech. Z kolei Rosyjskie konfitury wg Ludmiły Ulickiej, których premiera odbyła się w 2007 roku, były nominowane do Złotej Maski, zwanej przez krytyków teatralnych „rosyjskim Oskarem”. W krakowskiej wersji spektaklu Udając ofiarę, w którym młody i wykształcony Wala, określany mianem „współczesnego Hamleta”, odgrywając role ofiar w milicyjnych rekonstrukcjach wypadków, zarabia na życie i próbuje oswoić strach przed śmiercią, występują: Maja Barełkowska, Marta Bizoń, Dominika Markuszewska, Beata Schimscheiner, Iwona Sitkowska, Piotr Franasowicz, Andrzej Franczyk, Jacek Joniec, Paweł Kumięga, Jan Nosal, Tadeusz Łomnicki, Jacek Wojciechowski, i Kajetan Wolniewicz/ Zbigniew Kosowski. Nad oprawą muzyczną spektaklu czuwa Piotr Salaber, a scenografię i kostiumy przygotowała Anita Bojarska. Warto podkreślić, że autorem polskiego przekładu sztuki Braci Presniakowów jest również Andrzej Bubień. Krakowska premiera to już trzecia, po poznańskiej (Teatr Nowy im. Tadeusza Łomnickiego, premiera: 13 marca 2009) i warszawskiej (Teatr Współczesny, premiera: 12 listopada 2006), realizacja tej sztuki na scenie polskiej.