Przez ponad dwa wieki istnienia zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj (Państwowego Akademickiego Wielkiego Teatru Rosji) wyrobił sobie markę nie tylko wśród wielbicieli sztuki tańca. Widzowie na całym świecie wiedzą, że Bolszoj oznacza najwyższą jakość, mistrzostwo techniczne oraz niespotykane piękno baletu i opery. Teatr Bolszoj rzadko występuje poza siedzibą, dlatego cykl transmisji i retransmisji satelitarnych do kin całego świata najpiękniejszych przedstawień baletowych z Moskwy stał się prawdziwą gratką dla międzynarodowej widowni.

Historia moskiewskiego baletu sięga czasów carskiej Rosji (1776). Miłość rodziny carskiej do baletu zaowocowała niezwykłym rozwojem tej sztuki na dwóch najważniejszych scenach imperium: Moskwy i Petersburga. Tradycje baletowe kontynuowano w XX wieku, gdy Teatr Bolszoj stał się wizytówką całej radzieckiej sztuki baletowej. Również dziś wirtuozeria zespołu i solistów stoi na najwyższym, czasem aż niewiarygodnym poziomie.

Zespół pod kierownictwem Jurija Grigorowicza, choreografa i przez ponad 30 lat dyrektora artystycznego baletu Teatru Bolszoj, wypracował niepowtarzalny, wręcz akrobatyczny styl. Ikonami tego stylu stały się spektakle w choreografii Grigorowicza, jak choćby „Spartakus” czy „Romeo i Julia”. Obecnie zespołowi baletowemu Teatru Bolszoj szefuje Makar Waziew, wcześniej dyrektor zespołów baletowych Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu i mediolańskiej La Scali. Coraz częściej na scenie Bolszoj można także oglądać najsłynniejsze choreografie twórców zachodnich, od Balanchine’a po Kyliána, oraz olśniewające przepychem dawnej carskiej sceny rekonstrukcje wielkich XIX-wiecznych baletów.

Znamy już program transmisji z Teatru Bolszoj na sezon 2016/2017.
Wzorem roku ubiegłego na wszystkie projekcje zaprasza 
Kinoteatr RIALTO w Katowicach.

***

16.10.2016 | niedziela | 17.00

Złoty wiek

transmisja spektaklu baletowego z Teatru Bolszoj z Moskwy

muzyka: Dmitrij Szostakowicz

choreografia: Jurij Grigorowicz

Dzieło genialnego rosyjskiego symfonika, jednego z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku – Dmitrija Szostakowicza. Jego pierwszy balet, „Złoty Wiek”, był w latach 30. ubiegłego wieku przedmiotem ostrej krytyki, w końcu cenzura doprowadziła do zdjęcia go z afisza. Autor chciał pokazać w krzywym zwierciadle dwa światy: komunistyczny i kapitalistyczny. „Złoty Wiek” w swej pierwotnej wersji był polityczną satyrą na zmiany zachodzące w ówczesnej Europie, w tym na rodzący się wtedy faszyzm. Cenzorom nie spodobały się odniesienia do modnych wówczas tańców, które uznano za burżuazyjne. Balet, pełen dowcipnej muzyki, zawierającej m.in. elementy zakazanego później przez komunistów jazzu, przywrócił scenie choreograf i dyrektor baletu Bolszoj Jurij Grigorowicz. Opracował na nowo libretto, akcję przeniósł w środowisko gangsterskie: Borys, przedstawiciel radzieckiej młodzieży, zakochuje się w tancerce Ricie, która na co dzień występuje w kabarecie „Złoty Wiek” i jest… dziewczyną lokalnego mafiosa

Obsada: pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 20 minut.

Bilety: 50 zł (normalny), 40 zł (ulgowy), 245 zł (karnet na wszystkie transmisje)

***

06.11.2016 | niedziela | 17.00

Jasny Potok

retransmisja spektaklu baletowego z Teatru Bolszoj z Moskwy

muzyka: Dmitrij Szostakowicz

choreografia: Aleksiej Ratmański

Mało kto wie, że Szostakowicz, zanim zdecydował się tworzyć dla baletu, poznał sztukę tańca od kulis – jako akompaniator na próbach baletu. To trzecie, po „Złotym Wieku” i „Bołcie”, dzieło baletowe tego wybitnego kompozytora. Pierwsza wersja w choreografii Łopuchowa została dobrze przyjęta w Leningradzie (1935), ale już na moskiewskiej scenie spotkała się z ostrą krytyką jako zbyt błaha i za mało socrealistyczna. Na scenę „Jasny Potok” powrócił dopiero w 2003 roku, dzięki Aleksiejowi Ratmańskiemu. Balet opowiada komiczną historię dwóch przyjaciółek ze szkoły baletowej. Jedna z nich, Zina, mieszka i pracuje w kołchozie „Jasny Potok”, druga, zawodowa baletnica, przypadkowo przyjeżdża tam z objazdowym teatrzykiem. Aby wybadać wierność męża Ziny, kobiety na jeden wieczór zamieniają się rolami, co prowadzi do szeregu zabawnych sytuacji. W tle barwna paleta charakterystycznych postaci, przebieranki i mężczyzna na pointach!

Obsada: Swietłana Łunkina, Michaił Łobuchin, Maria Aleksandrowa, Rusłan Skworcow, Denis Sawin, Aleksiej Łoparewicz, pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 30 minut.

Bilety: 50 zł (normalny), 40 zł (ulgowy), 245 zł (karnet na wszystkie transmisje)

***

18.12.2016 | niedziela | 17.00

Dziadek do orzechów

retransmisja spektaklu baletowego z Teatru Bolszoj z Moskwy

muzyka: Piotr Czajkowski

choreografia: Jurij Grigorowicz

W wielu krajach nie ma Bożego Narodzenia bez gwiazdkowego spektaklu „Dziadka do orzechów”. Choć prapremiera dzieła odbyła się w Sankt Petersburgu w dniu Świętego Mikołaja, 6 grudnia 1892 roku, to tradycja gwiazdkowa towarzysząca temu baletowi powstała niemal pół wieku później, w Stanach Zjednoczonych. Dziś spektakl ten kierowany jest głównie do młodszych widzów, ale nadal pozostaje jednym z najpoważniejszych arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego. Oparty na opowieści modnego wówczas fantastycznego pisarza E. T. A. Hoffmanna „Dziadek do orzechów” okazał się wspaniałym spektaklem familijnym. Mali widzowie odnajdą w nim baśniową historię małej Maszy (na Zachodzie i w zgodzie z pierwowzorem – Klary), która dzięki dobremu sercu i odwadze wyzwala spod czaru Księcia zaklętego w dziadka do orzechów. To jeden z najpiękniejszych baletów z feeryczną muzyką Czajkowskiego.

Obsada: Anna Nikulina, Denis Rodkin, Andriej Merkuriew, pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 15 minut.

Bilety: 50 zł (normalny), 40 zł (ulgowy), 245 zł (karnet na wszystkie transmisje)

***

22.01.2017 | niedziela | 16:00

Śpiąca królewna

transmisja spektaklu baletowego z Teatru Bolszoj z Moskwy

muzyka: Piotr Czajkowski

choreografia: Jurij Grigorowicz wg Mariusa Petipy

Baletowa wersja baśni Charles’a Perraulta o księżniczce Aurorze, która zasnęła na sto lat, ukłuwszy się podczas swoich szesnastych urodzin w palec zaczarowaną przez złą wróżkę igłą – to klasyk nad klasykami. Spektakl nie tylko opowiada historię śpiącej królewny, ale jest przede wszystkim pełnym uroku, barw i tanecznej wirtuozerii baletowym koncertem, wymagającym zaangażowania olbrzymiego zespołu, w tym uczniów szkoły baletowej, a także kilkudziesięciu solistów. „Śpiąca królewna” to również przedstawienie o niezwykłej urodzie plastycznej, przenoszące nas w czasy carskiej Rosji i bogatych wstawień w carskich teatrach. Oryginalną choreografię Petipy odtworzył, zarazem opracowując ją na nowo, od lat związany z moskiewskim zespołem Jurij Grigorowicz. Zgodnie z tradycją wykonawczą, według której podłej i szpetnej postaci nie może wykonywać balerina, w postać złej wróżki Carabosse wciela się mężczyzna.

Obsada: pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 50 minut.

Bilety: 50 zł (normalny), 40 zł (ulgowy), 245 zł (karnet na wszystkie transmisje)

***

05.02.2017 | niedziela | 16.00

Jezioro łabędzie

retransmisja spektaklu baletowego z Teatru Bolszoj z Moskwy

muzyka: Piotr Czajkowski

choreografia: Jurij Grigorowicz wg Mariusa Petipy, Lwa Iwanowa i Aleksandra Gorskiego

Trudno uwierzyć, że moskiewska premiera tego baletowego przeboju okazała się całkowitą klapą (1877). Nie było to jednak to „Jezioro łabędzie”, które miłośnicy baletu uważają za arcydzieło arcydzieł. Dopiero wersja choreograficzna Mariusa Petipy z 1895 roku, zaprezentowana w Sankt Petersburgu, zdobyła poklask i do dziś gości (w licznych wersjach i przeróbkach) na wszystkich liczących się scenach baletowych świata. Niemal zawsze niezmienną częścią „Jeziora łabędziego” pozostają słynne tzw. białe akty, czyli drugi i czwarty, w których tancerki odgrywające role łabędzi występują w białych tiulowych spódniczkach (paczkach). Na moskiewskiej scenie „Jezioro łabędzie” pozostaje stale w repertuarze, a podwójną, arcytrudną główną rolę dobrej, zaklętej w łabędzia księżniczki Odetty i złej Odylii, córki Czarownika, wykonują kolejne pokolenia najwybitniejszych balerin: od Galiny Ułanowej, przez Maję Plisiecką, po Swietłanę Zacharową.

Obsada: Swietłana Zacharowa, Denis Rodkin, Artiom Bieliakow, Igor Cwirko, pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj.

Przedstawienie trwa około 3 godzin.

Bilety: 50 zł (normalny), 40 zł (ulgowy), 245 zł (karnet na wszystkie transmisje)

***

19.03.2017 | niedziela | 16.00

Wieczór choreografii współczesnych

transmisja spektaklu baletowego z Teatru Bolszoj z Moskwy

muzyka: Benjamin Britten, Max Richter, Ludwig van Beethoven, Leonid Diesatnikow

choreografia: Hans van Manen, Sol León, Paul Lightfoot, Aleksiej Ratmański

Balet moskiewskiego Teatru Bolszoj nie chce być tylko pięknym muzeum klasycznego baletu, z jakim jest kojarzony i z którego zasłużenie słynie. Dlatego wprowadza do swego repertuaru także nowe balety oraz choreografie uznanych na całym świecie twórców współczesnych. Podczas jednego wieczoru zaprezentuje trzy dzieła takich właśnie mistrzów. „Frank Bridge’s Variations” to balet Hansa van Manena, okrzykniętego ojcem chrzestnym europejskiego tańca współczesnego. Choreografię Sol León i Paula Lightfoota „Short Time Together” wyróżnia szlachetna prostota i piękno ruchu, które ci artyści z Nederlands Dans Theater czerpią od swego mistrza – Jiří’ego Kyliána. „Russian Seasons” Aleksieja Ratmańskiego to z kolei stylizowane wariacje na temat rosyjskiego folkloru muzycznego i tanecznego – beztroskie i pełne kolorów widowisko do muzyki Leonida Diesatnikowa.

Obsada: pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 40 minut.

Bilety: 50 zł (normalny), 40 zł (ulgowy), 245 zł (karnet na wszystkie transmisje)

***

09.04.2017 | niedziela | 17.00

Bohater naszych czasów

transmisja spektaklu baletowego z Teatru Bolszoj z Moskwy

muzyka: Ilja Demucki

choreografia: Jurij Posochow

Carska Rosja. Młody oficer Pieczorin zostaje wysłany na Kaukaz. Bardziej niż służba pochłaniają go jednak erotyczne przygody z kobietami, zarówno miejscowymi, jak i rosyjskimi damami. Znudzony, niezdolny do głębszych uczuć, rani nie tylko kolejne kochanki, ale także przyjaciół i siebie samego. To romantyczna opowieść obnażająca tajniki rosyjskiej melancholijnej duszy. Sam Pieczorin stał się zresztą pierwowzorem całej galerii rosyjskich bohaterów literackich, tzw. ludzi zbędnych, znudzonych egzystencją, zimnych dandysów, nieposiadających celu w życiu. Baletowa adaptacja sławnej powieści Michaiła Lermontowa, składa się – jak i literacki pierwowzór – z kilku części („Bela”, „Tamań”, „Księżna Mary”), przedstawiających różne oblicza głównego bohatera. W 2016 roku spektakl został nagrodzony aż trzema Złotymi Maskami, prestiżowymi rosyjskimi nagrodami teatralnymi. Muzykę do tego niedawno powstałego baletu skomponował Ilja Demucki, a choreografię stworzył Jurij Posochow.

Obsada: pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj.

Przedstawienie trwa około 2 godzin i 45 minut.

Bilety: 50 zł (normalny), 40 zł (ulgowy), 245 zł (karnet na wszystkie transmisje)

____

Kinoteatr Rialto, ul. Św. Jana 24, 40-012 Katowice
www.rialto.katowice.pl
e-mail: 
tel. 32 251-04-31

Share on FacebookShare on Twitter+1Pin it on PinterestShare on LinkedInShare on MyspaceSubmit to StumbleUponShare on TumblrShare on WhatsAppDigg ThisAdd to Buffer Share