Kinoteatr RIALTO w Katowicach zaprasza na

transmisje spektakli baletowych z Teatru Bolszoj z Moskwy

21 grudnia | niedziela | 16.00

Dziadek do orzechów

muzyka: P. Czajkowski

choreografia: J. Grigorowicz

W wielu krajach nie ma Bożego Narodzenia bez gwiazdkowego spektaklu „Dziadka do orzechów”. Zaskakujące, że choć premiera baletu odbyła się w dniu św. Mikołaja 6 grudnia 1892 roku, to tradycja gwiazdkowa towarzysząca temu baletowi powstała niemal pół wieku później w Stanach Zjednoczonych. Choć dziś, inaczej niż za czasów Czajkowskiego, spektakl ten jest kierowany głównie do młodszych widzów, to nadal pozostaje jednym z arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego. Oparty na opowieści modnego wówczas fantastycznego pisarza Ernsta T. A. Hoffmanna „Dziadek do orzechów” miał wykorzystywać zainteresowanie elit petersburskich fantastyką. Tymczasem okazał się wspaniałym spektaklem familijnym idealnym do wspólnego oglądania dla dzieci i rodziców. Mali widzowie odnajdą w nim baśniową opowieść o dziewczynce Klarze (w rosyjskiej wersji Maszy), która dzięki dobremu sercu i odwadze wyzwala spod czaru księcia zaklętego w dziadka do orzechów. Dla dorosłych to jeden z najpiękniejszych baletów z fenomenalną muzyką Piotra Czajkowskiego.

Przedstawienie trwa ponad 2 godziny.

Bilety: 42 zł (ulgowy), 50 zł (normalne)

***

25 stycznia | niedziela | 16.00

Jezioro łabędzie

muzyka: P. Czajkowski | choreografia: J. Grigorowicz

Trudno dziś uwierzyć, że moskiewska premiera tego baletowego przeboju okazała się całkowitą klapą. Nie było to jednak to „Jezioro łabędzie”, które miłośnicy baletu na całym świecie uważają za arcydzieło arcydzieł. Dopiero wersja choreograficzna Mariusa Petipy z 1895 roku zaprezentowana w Petersburgu zdobyła poklask i do dziś istnieje na wszystkich liczących się scenach baletowych w licznych wersjach i przeróbkach. Niemal zawsze niezmienną częścią „Jeziora łabędziego” pozostają słynne „białe akty”, czyli akt II i IV, w których tancerki odgrywające role łabędzi występują w białych tiulowych spódniczkach – paczkach. Co ciekawe, to nie Petipa, ale jego uczeń Lew Iwanow jest autorem tych fragmentów, które stały się symbolem baletu w ogóle. Na moskiewskiej scenie „Jezioro” pozostaje stale w repertuarze, a podwójną, arcytrudną główną rolę dobrej zaklętej Odetty i złej Odylii wykonywały i wykonują kolejne pokolenia najwybitniejszych balerin od Galiny Ułanowej, przez Maję Plisiecką po Swietłanę Zacharową.

Przedstawienie trwa około 3 godzin.

Bilety: 42 zł (ulgowy), 50 zł (normalny)

***

29 marca | niedziela | 17.00

Romeo i Julia

muzyka: S. Prokofiew

choreografia: J. Grigorowicz

Jedna z najbardziej znanych wersji arcydzieła Prokofiewa, klasyka XX wieku. Wielu choreografów sięgało i nadal sięga po historię Romea i Julii, ale tylko nieliczni pozostają w pamięci widzów i na afiszach teatrów na dłużej. Do takich dzieł należy „Romeo i Julia” Jurija Grigorowicza, długoletniego dyrektora artystycznego baletu Teatru Bolszoj. Choreograf stworzył ją jednak nie dla teatru w Moskwie, ale dla Opery Paryskiej w 1978 roku, a dopiero później przeniósł na deski Bolszoj. Monumentalna inscenizacja zachowująca niemal całość równie wielkiej partytury Prokofiewa, w sposób plakatowy, sięgający do najmocniejszych emocji i najsubtelniejszych wzruszeń odmalowuje tragizm miłości kochanków z Verony. Barwne korowody masek i sceny walk na szpady przeniosą widza w świat renesansowego miasta-państwa z jego waśniami między rodami, zabawa na placach i uliczkach. Na pierwszym planie pozostaje jednak delikatna krucha Julia i młodzieńczy Romeo i ich uczucie wyrażone bez słów w sztuce tańca. Przedstawienie trwa ponad 2 godziny.

Bilety: 42 zł (ulgowy), 50 zł (normalny)

***

19 kwietnia | niedziela | 17.00

Iwan Groźny

muzyka: S. Prokofiew

choreografia: J. Grigorowicz

Afirmacja tańca męskiego we współczesnym balecie – wielki fresk historyczny z dziejów dawnej Rusi. Podobnie jak w swoim sławnym „Spartakusie” Grigorowicz sięga po temat zaczerpnięty z historii, ale tym razem historii rosyjskiej z całym jej okrucieństwem, mrokiem i drapieżnością. Iwan Groźny na kartach historii jawi się jako postać niemal nierealna w swojej grozie, zupełnie nie nadająca się na bohatera baletu. Grigorowicz udowadnia, że o wyrazistych osobowościach doskonale można opowiadać za pomocą tańca, można też sięgnąć w głąb ich psychiki, pokazać przemianę młodego władcy w bezwzględnego cara. U Grigorowicza Iwan nie jest potworem – jest człowiekiem młodym, kochającym, cierpiącym. Musi radzić sobie w otoczeniu spiskowców, którzy trują jego ukochaną żonę Anastazję. Premiera baletu odbyła się w 1975 roku, ale w naszych czasach spektakl wrócił na scenę dopiero 2012, gdy udało się rozwiązać problem praw autorskich do muzyki. Balet powstał do kompozycji Prokofiewa do filmu o Iwanie Groźnym i kompilacji innych jego utworów, do których prawa posiadają dziś spadkobiercy kompozytora.

Przedstawienie trwa ponad 2 godziny

Bilety: 42 zł (ulgowy), 50 zł (normalny)

____

Kinoteatr Rialto, ul. Św. Jana 24, 40-012 Katowice, www.rialto.katowice.pl, e-mail:, tel. 32 251-04-31